26 d’octubre 2023

2023 Trobada del Baix

Feia alguns anys que no anàvem a aquesta actuació —l'última, el 2019, abans de la pandèmia—, que a mi sempre m'havia agradat per raons diverses, malgrat els problemes que ha anat arrossegant sempre: bàsicament, es fa molt llarga i s'hi veuen castells poc agraïts i molts intents desmuntats i caigudes en general. A mi m'agradava anar parlant amb la gent d'altres colles, veure com progressaven o retrocedien, fer millors castells que Cornellà i passar una jornada distreta i plena de coloraines llampants, allò que els intel·lectuals anomenem versicolors o bigarrades.

Però aquest any la veritat és que, com ja m'ha anat passant tota la temporada, no és que estigués gaire engrescat. El programa de màxims era 2de7, 3de7s i 5de7, però la torre es resisteix i, si més no jo, no creia que la provéssim —però tot era possible. El gran repte de la jornada no era que nosaltres féssim el 3 per sota —l'any passat en vem fer quatre—, sinó que Cornellà provés el 4de8, el primer des de feia 21 anys, poca cosa. Planava la possibilitat que ens el plantessin a la cara i que d'alguna manera es capgirés el seguit de victòries que d'ençà del 2008 anàvem protagonitzant a les Trobades. Aviam, per mi no és tant qui guanya o qui perd, sinó demostrar qui està en més bona forma de la comarca, i aquell any hi va haver el canvi de tendència; pot ser que aquest 2023 hagi tornat a canviar.

La vetllada començava al local nou dels liles, on s'aplegaven les onze colles i anaven fent cap a la plaça de Catalunya de Cornellà, on ja havíem fet la darrera Trobada del Baix a Cornellà, el juny del 2012, i on vem fer 5de7, 4de7a i 3de7a. Jo vaig anar de casa a plaça directament i vaig estar esperant que acabessin d'arribar, una mica abans de les 17.30 h. Enguany hi havien onze o dotze colles que actuaven en tres rondes conjuntes, llevat de si feies castells superiors al 5de7 o una cosa així, que podies actuar tot sol. Diria que una de les colles que hi ha aquí baix va faltar; Gavà segur que hi era però no sé què van fer, com a mínim algun pilar de 4, suposo, però enlloc no he vist cap resultat seu [al nostre vídeo he vist que com a mínim van desmuntar el pilar de 4 inicial], mentre que Viladecans sembla segur que van acabar per no venir. El que van fer l'Adroc no està per ordre i la resta l'he tret de la CCCC, excepte els nostres castells:

Castellers d'Esplugues 2pd4 5d7 3d7s 4d7a pd5 2pd4
Castellers de Cornellà 2pd4 5d7 id4d8 4d8c id7d7 3d7 2pd4
Castellers de Castelldefels 2pd4 4d7 4d7a 3d7 pd5
Castellers de Sant Feliu pd4 3d6 4d6a 4d6 pd4
Colla Jove de l'Hospitalet pd4 id3d6 id3d6 3d6 id2d6 pd4
Matossers de Molins de Rei pd4 2d6 3d6a 4d6a idpd4+pd4
Encantats de Begues pd4 4d6 2d6 3d6 pd4s
Carallots de Sant Vicenç pd4 id3d6 2d6 4d6 3d6 pd4
Castellers del Prat de Llobregat pd4 3d6 id3d6a 4d6
Castellers de l'Adroc 2pd4 3d6 3d6a idp4d6a id4d6a pd5 2pd4
Castellers de Gavà idpd4
Castellers de Viladecans ?

Nosaltres érem al tercer grup i a més els castells en solitari anaven després dels de ronda conjunta; és a dir, fèiem l'últim castell de cada ronda sencera, cosa que volia dir que si començàvem a les 17.30 a muntar els pilars d'entrada, fins al cap d'una hora no tiraríem el 5de7. I així va ser. També s'ha de dir que es va practicar força allò de trigar misteriosament molt a muntar pinya en els castells conjunts, bàsicament per tirar-los en pseudosolitari, pràctica que és de targeta vermella. Tampoc no vaig estar gaire pels castells dels altres, i ni tan sols sé com van anar gaire els nostres.

Cornellà era al primer grup i així podíem anar veient què feien. Van sortir de 5de7, que ja dic que no vaig mirar gaire, i després vem tirar nosaltres el nostre antigament anomenat castell insígnia, el setè de l'any, al segon peu, que pel que sembla va anar força bé. Si més no, per la meva banda no va patir gaire.

2023 Trobada del Baix

En segona ronda Cornellà va portar el 4de8, que sí que vaig veure, una mica de lluny, al sector hooligan de més enllà dels Castellers de Castelldefels. Va pujar molt obert i no semblava que tingués gaire futur i diria que el van desmuntar amb dosos enfilant per quints, sense col·locar-s'hi. Quan per fi ens va tornar a tocar, vem tirar el 3de7 per sota, que va pujar realment molt bé i molt tranquil, i la veritat és que veient-lo tan bé es fa estrany que haguem trigat tant a portar-lo a plaça. Sap greu perquè en podríem haver fet uns quants aquesta temporada i suposo que a Vic ja no el farem i només ens restarà el Poble-sec.

2023 Trobada del Baix

No hi havia ronda de repetició, sí rondes extres al final. El cas és que Cornellà va tornar a provar el 4de8, que va pujar molt millor de mides que l'anterior, si més no des del lloc on me'l mirava. El van carregar amb prou solvència i aleshores va anar perdent les mides, i quan ja baixaven va acabar saltant per terços d'uns problemes que sembla que ja venien de dalt. Bé, no ho sé, és el que em va semblar. El cas és que 21 anys després Cornellà va tornar a fer el 4de8, que el tenien per descarregar, i que moltes felicitats i sobretot aviam si això serveix perquè nosaltres ens espavilem algun dia.

2023 Trobada del Baix

Després d'aquest castell, hi va haver el dubte de si faríem el 2de7 o no; sembla que va ser una possibilitat real durant uns deu minuts, fins que el seny o la canalla o totes dues coses van dir que valia més no arriscar i portar el 4de7 amb agulla, que tampoc vaig veure gens, i tant se me'n donava ja en aquell moment. En general diria que vem fer els castells amb molta tranquil·litat i ja vorem si hi posem una mica més de pebre algun dia.

Amb això treien calculadores i si Cornellà descarregava el 7de7 en quarta ronda, ens guanyaven per punts. En tot cas, el van desmuntar. Finalment van optar pel 3de7 en cinquena, que sembla que per molt poc ens sortia a guanyar a nosaltres. Realment tant se val, ells van fer el millor castell de llarg i en poden fer més i tot plegat. Sembla també que no van fer el pilar de 5, o sigui que per punts guanyem encara més d'aquesta manera. Però jo tenia una sensació semblant a la del 2008, però a la inversa, on nosaltres vem descarregar el 5de7 i ells només el van carregar: s'ha capgirat la tendència i ja cal que ens traiem la son de les orelles.

Vaig sopar a la mateixa plaça i vem estar comentant tot plegat. En aquell moment estava força emprenyat, en el sentit positiu d'aviam quan nosaltres ens posem també les piles. Es poden fer mil milions de coses, però la colla ha canviat, jo he canviat, hi han moltes coses que han desaparegut i no sé si tornaran, si més no en el meu cas. Hem encadenat dues actuacions —Sarrià i Cornellà— en què si no és un all és una ceba, i n'he sortit bastant empipat, però després arriba l'assaig de dimarts, som quatre piules, a Vic no hi nirà ni déu i la veritat és que les ganes que tenia es tornen a perdre per l'embornal.

Sant Just

2023 Sant Just

Una de les coses que han canviat amb el temps és això de Sant Just al Carrer i les seves Festes de Tardor: abans actuàvem a Can Ginestar enmig del xup-xup del poble, i ara no s'hi fa res i em sembla estranyíssim i avorrit. M'han explicat deu vegades per què s'ha fet el canvi i encara no l'entenc. També resulta que és Santa Úrsula i trobar colles no és especialment senzill. Entre això i no sé què més, vem acabar actuant sols i vem fer això: pd4cam 2pd4 3d7 3d6s 4d6 pd5 2pd4.

Jo només estava a la pinya del 3de7 i és l'únic castell on vaig entrar, la resta els vaig veure des del bar: mon pare hi havia anat i em va segrestar. Entre naps i cols em vaig perdre els dos primers 4de9 nets dels vallencs; bé, no ho sé, vem anar seguint l'actuació després a la Closca, on la cosa es va anar allargant fins a les nou del vespre: dinar, bingo musical i musiqueta, i el Barça a un altre lloc.

I què més puc dir? Res més, aviam si repasso l'actuació de Sarrià i penjo totes dues alhora. Apa, salut i castells.

Les fotos de les actuacions són aquí.

Els vídeos, aquí i aquí.